maandag 2 oktober 2017

27 sep Park Sanssouci Potsdam - Deel 1

Woensdag 27 sep 17:
Ik hoorde van Martijn van de camping-receptie dat in Caputh een dorpje iets verderop aan het meer een van de woonhuizen van Albert Einstein staat. Ik ben vroeg dus wil er even naartoe; het is maar 3,5KM fietsen, maar ik moet een stukje met een pontje.


                 

Gelukkig zie ik daar info hangen waaruit blijkt dat het Einsteinhuis pas vanaf 11u00 geopend is.
Dus terug en door naar Park Sanssouci met de paleizen Neues Palais en Sans Souci, Slot Charlottenhof (niet eens gezien), de prachtige universiteit, Schloss Orangerie, Hollandse Molen, Schloss Neue Kammern, Bildergallerie, etc etc ...  

De koninklijke familie Hohenzollern heeft veel van de paleizen in Potsdam gebouwd.

Sanssouci: bij het paleis wordt je overdonderd door de schoonheid van de fontein en het terras met daarvoor een aantal trappen; het is een oud wijngoed.
Door velen wordt Schloss Sanssouci het ‘Versailles van Pruisen’ genoemd.





Het paleis is lang en smal dus binnen is er niet veel - maar alles wel mooi - te bezichtigen



Toevallig is vandaag ook de keuken annex wijnkelder geopend. Ik ga binnen en zeg tegen de security: Bis Morgen !!
Maar Duitsers snappen geen grappen !! 





 

Dan ga ik op zoek naar het graf van Friedrich der Grosse; ik stelde me een mausoleum voor in een belendende kerk, maar hij ligt gewoon in het park temidden van zijn helden: enkele Romeinse keizers.
Een paar stenen op de grond met tekst en 1 steen met zijn naam. Er liggen verse aardappels op .. uhh geen idee waarom




maar deze uitleg vond ik op Wikipedia: 
"Aardappels en snuifdozen Een van de grote verdiensten van Frederik de Grote is de invoering op grote schaal van de aardappel als volksvoedsel. Op 24 maart 1756 vaardigde hij het beroemde Kartoffelbefehl uit, waarin hij "sämtliche Land– und Steuer Rä­the, Magistrate und Beamte" beval dat al zijn onderdanen met deze plant bekendgemaakt dienden te worden en dat deze op iedere beschikbare plek moest worden verbouwd.
Tot op de dag van vandaag zijn er altijd een paar aardappelen te vinden op zijn graf "
Alles is te vinden op internet .... 

Bij een ingang van het park zag ik een prachtig gebouw, dat de universiteit blijkt te zijn



Recht er tegenover het Neue Palais. Oorspronkelijk had Frederik II het niet als een koninklijk paleis laten ontwerpen, maar als feestgelegenheid en gastenverblijf.
Wilhelm II dacht hier omstreeks 1888 anders over. Hij maakte het paleis tot één van zijn verblijven. Het Neues Palais heeft een eigen theater, met goud gedecoreerde plafonds, prachtige galeries, luxueuze koninklijke appartementen en telt maar liefst vier balzalen.





en de zgn Grottenzaal waarin alles met al dan niet echte schelpen is gebouwd. De vloer is prachtig gelegd marmer met allerlei zee thema's.

Als onderdeel van de paleizen was er ook een Orangeriepaleis in park Sanssouci. Dit laatst gebouwde (ook als) paleis aan de noordzijde was er vooral om gasten te herbergen. Het Italiaanse uitziende ontwerp is afkomstig van Friedrich August Stüler en Ludwig Ferndinand Hesse. Tijdens de wintermaanden werden er ook ruimtes en kassen gebruikt om potplanten en andere kwetsbaarheden van paleis Sanssouci te herbergen.







                                de Lapis Lazuli-kamer met een antiek lapis tafeltje


en een kamer met veel knalgroen Malachiet
en dit vond ik een schattig beeld


                            waar we op giga grijze vilten sloffen langs sloffen  .... 

In de Rafael Hal zijn uitzonderlijke mooie kopieën van werken te zien van de Italiaanse kunstenaar Rafaël. Ik vind het prachtig ... Rafael herken ik aan zijn fijne gezichtjes, maar dat mist hier wel....  dat maakt een kunstenaar natuurlijk een kunstenaar ...





en ik heb nog veel meer gezien vandaag ....  zie deel 2 ..

als ik iets vergeet, voeg ik het in de komende weken wel toe .. enjoy 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten