zondag 9 oktober 2016

6 oktober 2016 Naar Rinteln aan de Weser + 7 en 8 oktober

Donderdag 6 oktober 2016 na een paar weekjes kinder-, kleinkinder- (het heerlijke dessert van het leven), huis- en hondzorg nog even naar de Weser.
250 KM gereden naar camping Am Doktorsee in Rinteln, een mooie camping aan het meer, met plexat en voor t eerst weer eens regen. Net zolang geprutst tot ik tv-ontvangst had: wel prettig met slecht weer, alleen op pad en vroeg donker.  

                      

Vrijdag 7 oktober was het weer droog; wel een flinke NO-wind, maar ook hier een daar een stukje blauwe lucht. Met de fietskaart van het Schaumburgerland bij Rinteln aan de Weser, via de Schlösserroute naar Bückeburg. 
Aangezien ik een (mini)afslag heb gemist, was de route niet echt mooi; ook heb ik minstens 10KM omgefietst en was blij dat ik uiteindelijk het kasteel heb gevonden.       
Om 13u00 begon een rondleiding (a Eur 8,50) die ca 50 min. duurde. Helaas mocht ik geen foto's maken dus plaats er een paar van internet.

Afbeeldingsresultaat voor schloss bueckeburg        Afbeeldingsresultaat voor schloss bueckeburg

Afbeeldingsresultaat voor schloss bueckeburg  de kapel die bijna instort van het houtsnijwerk

Afbeeldingsresultaat voor schloss bueckeburgAfbeeldingsresultaat voor schloss bueckeburg

Er is slechts een deel van het kasteel te bezichtigen aangezien de Fürsten zu Schaumburg - Lippe er nog wonen.
Er zijn een paar overdadig gedecoreerde zalen en zo ook de huiskapel, waar ooit door een 'verkeerde' beweging van een bouwvakker of schoonmaker? een stuk stuc van de muur afsprong en er schitterende fresco's tevoorschijn kwamen, die bloot zijn gelegd en met was bestreken om ze te conserveren.
Een van de vorsten heeft ooit heel veel geld verdiend met een spoorlijn die hij voor 3 miljoen gouden ... taler?? bouwde en voor 10 miljoen verkocht, waardoor het kasteel rijkelijk versierd en uitgebouwd kon worden. Het bestaat danook uit diverse delen die in verschillende periodes zijn gebouwd. In het nieuwe deel is ook een centraal warmelucht-systeem aangebracht.
In de oude entree lag tussen de stenen een vloer van dikke houtblokken, vet massief parket dus. Dat was bedoeld als geluiddempende ondergrond voor de koetsen die daar binnenreden.... iemand ook last van misofonie ??? 
En dan de schilderijen van bv Dürer, Potter (nee niet Harry: Paulus), Ferdinand Bol,.... etc)
In het enorme park staat het grootste privé mausoleum ter wereld 

                Afbeeldingsresultaat voor mausoleum bückeburg

en volgens de gids het op een na grootste mausoleum van Europa; helaas alleen in het weekend te bezichtigen. In 2013 is nog een van de familieleden daar bijgezet.
Ook is er een vorstelijke rijschool die optredens verzorgt en met de museumkaart mag je ook de stallen bezichtigen waar een flink aantal koninklijke paarden van over de hele wereld staan waar je gewoon aan mag komen, maar die denken dat ik eliza dootlittle ben

  vorstelijke peerdesteert

 vorstelijke peerdesnuit
 vorstelijk peerd zonder kop

1 heel mooi paard was zacht caramel/greige, met roze neus en lichtroene ogen en keek me melancholiek aan. Heb haar even over de neus geaaid, hoewel ik nix met paarden heb.
Op de koninklijke zadels, ook uit allerlei landen, mag je gaan zitten.

  


Ik wilde deze met een paar flinke stukken marmer? erin verwerkt, maar heb me beheerst.
Op de terugweg heb ik heel goed opgelet en vond gelukkig ook de juiste route die me in Bad Eilsen deed belanden en wel in het Kurpark aldaar. Er bloeien nog veel rozen in de rozentuin


  

en op een heuvel is een soort halfronde tempel, gebouwd  voor een tufsteenbron die riekt naar zwavel.....
brr snel de frisse lucht weer in

Zaterdag 8 okt 16 iets meer zon, maar nog steeds een frisse NO wind. On the road : eerst nog even stroomafwaarts naar klooster Möllenbeck,

   

opgericht in 896 als Damesstift; helaas niet open voor bezichtiging; er is een jeugdherberg in gevestigd. De kerk was wel open dus even naar binnen.

                   

Toen ik rondom het gebouw liep, vond ik een open deur en kwam terecht in de kloosterhof waar een dame stond te schilderen die schrok dat ik binnen kon komen (uhh slecht geweten?? ondeugend schilderij?? stom: niet ff gekeken)

   

Snel weg daar richting Burg Schaumburg; een leuke route, vlak langs de Weser of door slaperige boeren dorpjes. Het kasteel lag halverwege op een berg en ik moest 3KM haarspeldbochten fietsen de berg op: pffff..zwaar... maar het is me gelukt.

Er is niet echt een kasteel om te bekijken; het is een verzameling van oude - mooie -  gebouwen en het enige dat je kunt bekijken is de Georgs-toren; waar ik natuurlijk omhoog ben geklommen, op eigen gevaar, stond erbij.

 

De muren die op de afbeeldingen van het gebeuren staan, heb ik niet of nauwelijks gezien en het café heb ik links laten liggen voordat ik de berg afsuisde met (ondanks flink remmen) 42KM p/u.

Onderweg mooie plaatjes van de Weser, die hier niet breder is dan de Ov. Vecht. Er staan sculpturen aan beide zijden van de straat;

      

stenen zonder tekst,


en op een stuk stonden om de ca 10 meter deze dikke stenen met tekst en het jaar 1711 er op vermeld. 



                   
Ook zag ik de glazen cubus (daar rechts)boven op een berg waarvan ik inmiddels had ontdekt dat dat het oa een Helicoptermuseum is.


Terug in Rinteln de stadswandeling gedaan (op de fiets); de Nicolaikerk bekeken \

  


en nog even geshopt in de lange winkelstraat. De mooie gebouwen op het marktplein had ik eergisteren al gespot.  Zo, dat waren de eerste 90 fietsKM's van deze korte Weserradfahrroute-vakantie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten